Het is een vikingschip

"Mogow zeg, het is een vikingschip alleen de draak ontbreekt".

Toen ik efkes doorvroeg (net als bij een teamworkshop) werd één en ander duidelijker over de bouw van de Acta Auriga. De unieke romp met voor en achtersteven zorgt ervoor dat het schip evengoed met beide kanten kan varen en het werk kan uitvoeren, daardoor gaat geen tijd verloren met omdraai manoeuvres tijdens het werk aan de windmolens. De Noorse scheepswerf die de Auriga en het zusterschip de Centaurus bouwde heeft er een patent op genomen. (Toch een beetje raar hé als vikingboten al sinds de 7de eeuw bestaan, maar deze bedenking is helemaal voor mijn rekening).  

Bij de rondleiding in de machinekamer was het op slag duidelijk dat deze Vikinger moderner is dan de modellen voorheen :).

Een greep uit de mogelijkheden.

  • Alle drink en gebruikswater wordt aan boord geproduceerd vanuit het zeewater en ook weer als gezuiverd afvalwater geloosd door middel van omgekeerde osmose.
  • Het rioolwater wordt met bacteriën bewerkt zodat het als neutraal water overboord kan.
  • Er is geen roer, het schip wordt bestuurd door de drie schroeven.
  • De elektrische schakelkastkamer is groter is dan m’n living.
  • Alles is dubbel uitgevoerd, er zijn bijvoorbeeld 5 schroeven, vallen er 2 uit dan kan men toch nog in positie blijven liggen, 4 generators, 2 watermaker systemen, noem maar op….

Ondertussen zijn we al enkele keren "de hoek omgedraaid" (wat wil zeggen veranderd van koers om de scheepvaartroute te kunnen volgen" en komen nu in het kanaal terecht. Het plan is morgen een haven in Nederland binnen te lopen, welke weet ik bij het wakker worden.

Het is volle maan en die weerspiegelt zich in de zwarte zee, in de verte zie ik de lichtjes van Boulogne, het verveelt geen moment.

Het is m’n laatste nacht op zee, ik laat me nog even wiegen.